Nejen naši současní, ale i potenciální zákazníci při návštěvě prodejen Phase oceňují, jak je o ně u nás postaráno a líbí se jim, že nabízíme originální sedací nábytek. Není přitom divu, že se zajímají o vše, co za vznikem sedací soupravy stojí a dokonce i o historii celé firmy.

Protože nejvíc o tom ví Martin Duras, který Sedačky Phase jako student vysoké školy v roce 2007 založil a dodnes je vlastní, přinášíme vám tentokrát rozhovor právě s ním. Přiblíží vám nejen historii ale i hlavní myšlenky a zásady, jimiž se firma řídí.

Sedací nábytek je velmi specifický obor, jak jste se k podnikání v tomto odvětví dostal?

Otec vyráběl sedačky pro zahraničního prodejce během mého studia na střední škole. Po dostudování jsem chtěl založit vlastní firmu a být tak nezávislý na svých rodičích. Obchod se sedacími soupravami mi přišel jako nejrychlejší možná volba, abych se osamostatnil.

Martin Duras založil první prodejnu se sedacím nábytkem těsně po střední škole. Zdroj: Archiv Sedačky Phase

Pro někoho, kdo chce začít podnikat, je nejdůležitější najít vhodný produkt nebo službu. Já jsem měl štěstí, že jsem ten produkt našel v otcově firmě.

Zmínil jste se, že jste firmu založil těsně po střední škole, bylo to v roce 2007. Bylo to pro vás v takto mladém věku těžké? Co všechno jste se musel naučit?

Ano, začal jsem podnikat současně s vysokou školou, kterou jsem nakonec kvůli podnikání po třech letech ukončil.

Začátky jsou pro každého podnikatele těžké, konkrétně u mě byl největší problém s vědomostmi. Nevěděl jsem, jak by měla prodejna vypadat, jak se dělá reklama, co je to marketing. Prostě vůbec nic. V té době ještě neexistovala ani značka PHASE. První prodejna byla holá jen s pár sedačkami a nápisem sedací nábytek.

Martin Duras začínal s jednou prodejnou, ale nyní jich má celkem devatenáct po celém Slovensku a České republice. Na obrázku je bratislavská prodejna na Galvaniho ulici č. 7. Zdroj: Archiv Sedačky Phase

 

Nestudoval jsem tento obor a otec byl výrobce, který nikdy nepodnikal v maloobchodě. Takže jsem musel začít vyhledávat znalosti jinde.

Na začátku jsem si všímal hlavně konkurenční firmy, jak prodávají, jaké mají reklamy a snažil jsem se od nich něco naučit, napodobit je.
Později jsem začal navštěvovat mnoho kurzů a studovat knihy o reklamě, marketingu, managementu a osobním rozvoji. A to byl zlomový bod v mém podnikání. Začal jsem dělat velké změny.

Jaké jste měl ideály na začátku podnikání a jak se měnily se získanými zkušenostmi?

Na začátku podnikání nebyly velké plány a sny. Chtěl jsem se osamostatnit a všechno ostatní přišlo až později.

Když jsem viděl jiné firmy, jejich počet prodejen, až tehdy jsem začal uvažovat ve smyslu, když to funguje jim, proč by to nemohlo fungovat i mně.

Velmi rychle jsem se učil, zlepšoval a současně otevíral další prodejny. Vše to probíhalo v době největší krize, což byla moje velká výhoda. Reklamní společnosti slevily ze svých cen a konkurenti přestali investovat do reklamy a rozvoje. V době, kdy jsem otvíral nové prodejny, oni ty své zavíraly. Když se z toho všeho vzpamatovali, bylo již, bohužel pro ně, pozdě. Pro mě to byla využita příležitost.

Proč jste pro firmu zvolili právě jméno Phase?

To je pro mě velmi úsměvná otázka. Jak jsem zmiňoval, tím že jsem na začátku nevěděl absolutně nic, co se týká obchodu a podnikání, tak i jméno firmy jsem vybíral náhodně. Prostě jsem si jenom prohlížel slovník anglického jazyka a phase (česky fáze, etapa, pozn. red.) se mi líbilo nejvíc.

Měla to být jen hlavička na fakturách, vůbec jsem tento název nevybíral s cílem učinit ze slova phase značku. Bylo to jen sympatické slovo. Naštěstí, jak se s postupem času ukázalo, byla to velmi dobrá volba. Lidé si ho snadno zapamatují. Kromě toho zní jako značka z jiné země, což je pro nás výhoda. Kdybychom měli slovensky název, těžko bychom se prosazovali v zahraničí.

Nejdříve jste se zaměřoval jen na obchod na rozvoj prodejny, proč jste se později rozhodl rozšířit záběr firmy i na vývoj?

Je to jednoduché. Chtěli jsme, aby náš zákazník dostal produkt, který je něčím výjimečný. První krok tedy je, aby byl produkt jiný, odlišný od ostatních na trhu. Proto jsme otevřeli vlastní vývojové oddělení, kde stále inovujeme a přinášíme nové produkty.

V našem vlastním vývojovém oddělení designér a ostatní spolupracovníci navrhují, vyrábějí a testují prototypy sedacího nábytku Phase. Zdroj: Archiv Sedačky Phase

Pro srovnání, všechny ostatní firmy na Slovensku nebo v Česku své výrobky kopírují a prodávají to, co mají vlastně všichni, akorát s jinou kvalitou a cenou. Není to sice moc hezké, ale rozumím tomu, protože nedokáží takové oddělení vývoje financovat.

V našem vývojovém oddělení vzorkujeme a testujeme prototypy nových modelů. Teprve pak je zařazujeme do sériové výroby. Pracují pro nás celkem čtyři výrobní továrny a všechny jsou na Slovensku. Zatím jsme neuvažovali o přesunu výroby do zahraničí, chceme pomoci hlavně domácímu trhu práce.

Na co kladete při podnikání největší důraz?

Nejdůležitější ze všeho pro nás je zákazník a jeho spokojenost. Říká to sice skoro každá obchodní firma, ale my se o to snažíme doopravdy. Máme více než 25 000 spokojených zákazníků, kteří nás doporučují rodině, známým. Velmi nás to těší a posouvá dál. Pokud je někdo nespokojený, raději mu vrátíme peníze. Naše heslo zní, raději nemít žádného zákazníka než nespokojeného.

A v čem je zákaznický servis Phase tak výjimečný?

Například nabízíme záruku vrácení peněz to znamená, že když objednaná sedačka na míru dorazí klientovi domů a nelíbí se mu, vrátíme mu peníze a může si koupit sedačku v jiné firmě.

Kromě toho, po objednání sedačky získává každý zákazník přístup do firemního systému, kde vidí, jak se jeho sedačka vyrábí, jaký proces momentálně probíhá. Takže když dorazí k němu domů, ví přesně, jak vznikala a kdo všechno se na jejím zhotovení podílel.

Nábytek pro Phase vyrábějí čtyři různé slovenské továrny a díky komplexnímu firemnímu softwaru může každý zákazník sledovat vznik své sedačky od objednání až po její doručení k němu domů. Zdroj: Archiv Sedačky Phase

Nabízíme i zvýšenou záruku na sedací soupravy, potahové materiály ve vysoké kvalitě a nejen záruční, ale i pozáruční servis. Cokoliv se klientovi přihodí, náš technik přijede přímo k němu domů a závadu opraví na místě, případně odveze sedačku na opravu výrobci.

A je to jen zákaznický servis, co vás odlišuje od konkurence?

Ne, další velká odlišnost je i design, který nabízíme. Jak jsem již zmiňoval, máme vlastní vývojové oddělení s návrhářem a také čalouníkem, kde se snažíme vyrábět různé prototypy sedaček.

Další naší obrovskou výhodou jsou potahové materiály, které nabízíme. Tím, že máme velmi silné postavení na trhu se sedacím nábytkem, 80 % potahových materiálů dostáváme od našich dodavatelů, kteří jsou z celého světa, jako exkluzivitu. To znamená, že je najdete jen v našich prodejnách a ne u konkurence.

Zákazník si tak u nás může objednat jedinečný model s unikátním potahem, který nebude mít dalších deset jeho sousedů.

Phase má již několik prodejen po celém Slovensku a v České republice, máte v plánu rozšiřovat prodejní síť i do dalších zemí?

Určitě ano. Zatím máme devatenáct prodejen a plánujeme naši síť rozšířit i do jiných zemí Evropské unie. Teď se ale věnujeme hlavně zdokonalování celého systému fungování naší firmy. Dokončujeme i vlastní software, který vyvíjíme téměř tři roky. Ten velmi pomáhá nejen nám, ale hlavně našim zákazníkům, aby dostali od nás co nejlepší servis od objednání až po dodání sedačky.

 

Váš PHASE tým