Řemeslná tradice, nadání obchodovat a kreativní značka


Každá úspěšná značka na světě má svůj silný příběh. Stejně má i značka PHASE svůj vlastní a jedinečný. Pokud Vás zajímá tento emoční příběh značky PHASE podívejte se na video, nebo si přečtěte článek.

Víte, odkud pochází sedačky Phase? Pokud byste tipovali některou z anglosaských provincií, uvízli byste v marketingovém konceptu mladého slovenského producenta sedaček Martina Durase z Trenčína. Pokud jste tipovali, že Phase pochází od renomovaného a spolehlivého výrobce ze Slovenska, měli jste pravdu. Za úspěchem značky Phase stála obrovská touha zajistit odbyt sedaček pro továrnu svého otce a důslednou snahu odlišit se. V krátkém čase přinesla vložená energie ovoce v podobě růstu obchodní sítě a nástupu na národní scénu. 


Naopak za názvem Phase stojí buď dílo náhody nebo šikovná úvaha právě začínajícího mladého obchodního talentu. Martin Duras se vznikem značky v roce 2007 předvídavě vzepřel dobové depresi z budoucí finanční krize. Důslednost v marketingu přinesla v krátkém čase ovoce v podobě růstu prodeje a obchodní sítě.


Na začátku byla Martinova víra v kvalitní produkci otcových sedaček, ověřenou náročnými západoevropskými zákazníky. Následně se přidala otázka „ jak prodávat tuto výjimečnou kvalitu tak, aby ji každý rozeznal na první slovo nebo na první pohled?“ Aby mladý producent napoprvé každého přesvědčil, podvědomně hledal foneticky pěkné, krátké, zvučné, ale cizokrajně znějící slovo. Možná právě proto, že ho v podvědomí hnala mladická touha být světový. 


Položil si na stůl anglicko – slovenský slovník tak, jako kdysi Reuben Mattus, majitel značky Haagen-Dasz dánskou mapu, který v ní  hledal a vymýšlel jméno pro své zmrzliny. Polský emigrant v New Yorku pod tlakem konkurence v roce 1961 vymyslel slovní novotvar. Je to tak. Název Haagen-Dasz neznamená nic a skládá se ze slov, které neexistují. 


I Martin Duras o 46 let později hledal slovo, které nic neznamená. Podvědomí ho vedlo a dovedlo ke slovu „phase“. Možná podvědomí a možná to bylo kouzlo nechtěného. Paradoxně my už dnes víme, že Phase může mít a má svůj obsah.


Ne nepodstatnou a dost důležitou podmínkou pro vznik značky Phase je vztah Martina Durase k dizajnu, módě a ke kráse všeobecně. Bez tohoto lidského citu by sedačky Phase nemohly existovat. Snaha vnést krásu a pohodlí do každé domácnosti je hnacím motorem Martina Durase. Krása sedaček podle Phase však není jen to, co se líbí lidem pohledem, takže v zážitku pohledu. Krása je vše, co lahodí oku, co vzbudí obdiv, vyvolává nadšení, uznání, oblibu. Krása je dobro. 

Sedačka je kolektivní výtvor několika lidí. Vznikla zřejmě z potřeby lidí zpříjemnit si život. Výroba sedaček a výsledný produkt slouží lidem k odpočinku a k pohodě. Přitom práce zúčastněných na procesu vývoje, výroby a prodeje sedačky je namáhavá a složitá. Sedačka roste postupně jako stavba. V potřebných časových úsecích se krok po kroku posouvá z kreativní etapy vývoje do fáze výroby až po distribuci a období užívání. 


Pracuje na ní pět tradičních řemesel: stolař, krejčí, čalouník, kožař a dnes i elektrikář. Jsou v ní zakódované ale i další zručnosti tvořivé práce dizajnérů, konstruktérů, technologů, ekonomů, manažérů, projektantů, dělníků, režijních pracovníků, počítačových expertů, techniků  a dalších nových povolání. Každá fáze je důležitá. Každá fáze vytváří celek. Na každé fázi extra záleží. Výsledná krása a užitek sedaček Phase je výsledkem mnohých důležitých fází tvořivé a kvalitní práce.


Příběh značky Phase má kořeny v obci Selec v pohoří Považského Inovca, jen 15 kilometrů od Trenčínského hradu. Uprostřed slovenské přírody pod vrchy Velkého Inovca a Palůcha sídlí obec, ve které místní obyvatelé už od konce 19. století vyráběli dřevěné nádobí a vařečky.


Po druhé světové válce v roce 1945 se někteří rozhodli spojit a změnit domácí výrobu na tovární a postavili si malou halu – vařečkárnu. Ta vznikla v polovině 90.tých let 20. století. Na krátkou dobu byla továrna zavřená, ale začátkem roku 2002 bývalou vařečkárnu  převzal krejčí, zastánce té nejvyšší kvality, inovátor čalounických střihů Miroslav Duras. 


V tomto období již ostřílený 17 letou praxí, vytrénovaný praktik se pouští do produkce vlastního snu. A tak k základu skvělého zpracování dřeva, zakódovaného u místních mistrů, přidal fortel čalounického řemesla. Továrničku rozšířil o další výrobní haly. Od začátku vyráběl a předával vlastní dizajn a produktové řady do zahraničí. Úspešné období růstu a ztrátu západaevropských trhů přerušila až finanční krize, která začala v roce 2008.


Shodou okolností, rok před tím v roce 2007 přebírá pomyslnou  štafetu rozvoje Durasův syn Martin. Netuší jaká pohroma v podobě finanční krize a následného snížení všeobecné spotřeby na něj v nejbližším období čeká. Ještě ani ne dvacetiletý přichází s konceptem vybudování vlastní prodejny s aktivní podporou prodeje a nakonec i s konceptem vlastní značky. Pozvolna pod značku Phase od otce přešly i dizajn a vývoj. Sledování nových trendů, analýza potřeb zákazníků a důraz na zákaznický servis posunuly Phase na pomyslný trůn mezi slovenskými a českými značkami výrobců sedacích souprav.