Židle a křesla dlouho sloužily pouze jako místo k sezení. Bylo v podstatě jedno, jak vypadají, hlavně, aby byly funkční. Tyto časy jsou však už dávno minulostí. Vstupem designérů a architektů do oblasti navrhování sedacího nábytku se rozšířila nejen nabídka, ale i samotné funkce křesel a židlí. Podívejte se na výběr revolučních kusů nábytku, které možná ovlivnily i křeslo, v němž právě sedíte.

Eames Lounge Chair (Charles a Ray Eames)

Designéři Charles a Ray Eamesovi byly skutečně výraznými postavami nábytkového designu minulého století. Křeslo s názvem Lounge Chair se původně skládalo ze tří dřevěných překližek, které spolu s koženým čalouněním tvořily sedací část, zádovou opěrku a opěrku hlavy. Postupem času překližku nahradily pevnější dřeva jako ořech či třešeň. Křeslo má přirozený sklon vzad, díky čemuž je dokonalé pro relax. Proporce obou opěrek jsou stejné, jakož i velikost sedáku a otomanu. V roce 1956 šlo skutečně o převratný design, který není nemoderní ani dnes.

zdroj: wikipedia.org

Eames plastic chair (Charles a Ray Eames)

Manželé Eamesovi jsou autory designu mnoha kusů nábytku. Ještě před Lounge Chair to byla dřevěná židle s revolučním designem, ale o něco známější je jejich plastová židle. Původně byla vyráběna ze skelné vaty, ale po uvědomění si ekologických rizik spojených s jejich výrobou, byla jejich produkce zastavena. Na světlo světa se opět dostaly až v roce 2001, kdy se začaly vyrábět z polypropylenu. Sedák a opěrka jsou vytvořeny z jedného kusu plastu, doplněné o originální konstrukci nohou. Díky jednoduchosti a vysoké funkčnosti židle je pravděpodobné, že s designem Eamesových se již setkal každý z nás.

zdroj: minimalissimo.com

Egg chair (Arne Jacobsen)

Dánský architekt Arne Jacobsen křeslo s přívlastkem Egg (Vajíčko) původně navrhl pro tehdejší Radisson SAS hotel v Kodani. Navrženo v modernistickém stylu si však získalo přízeň i „běžného člověka“ a i dnes tvoří součást sedacího nábytku nejedné domácnosti. Jeho vysoká zádová opěrka poskytuje dokonalé soukromí a měkké čalounění zajišťuje pohodlné sezení. Vyskytuje se i v kavárnách a v různých televizních pořadech. Jacobsen byl designérem i dalšího známého křeslo s názvem Swan (Labuť).

zdroj: diytrade.com

Grand Confort LC2 (Le Corbusiere)

Světoznámý architekt s uměleckým jménem Le Corbusier se proslavil svým vizionářským smýšlením a geniálními návrhy. Kromě staveb však přinesl revoluci i do oblasti nábytku. Jeho křeslo Grand Confort LC2 roce 1928 bylo odpovědí na do té doby populární křeslo, tzv. „Club chair“. Liší se viditelným modernistickým designem, kromě kůže využívá ocelovou konstrukci, sedáky jsou vyrobena z polyuretanové pěny (molitan). Křeslo LC2 je se vyrábí dodnes, což svědčí o jeho nadčasovosti a popularitě. Le Corbusier se svým týmem uvedením toho křesla (a celé série sedacího nábytku) inspiroval mnoha designérů a výrobců ke změně pohledu na sedací soupravy.

“club chair” (zdroj: wikipedia.org)           LC2 (zdroj: curatedfurniture.com)

Barcelona (Ludwig Mies van der Rohe)

Modernistické křeslo v roce 1929 navrhl německý architekt Ludwig Mies van der Rohe. V našich podmínkách se jeho jméno spojuje zejména se světoznámou Vilou Tugendhat v Brně. Je známý také svým výrokem: „Je mnohem snazší postavit mrakodrap jak vytvořit židli.“ Přesto je design křesla/židle Barcelona klasikou dodnes. Vytvořil ji pro Německý pavilon na výstavu Barcelona World Arts Fair, kde byly tyto kusy nábytku jedinými židlemi na celé akcí. Křeslo už na první pohled působí luxusně a elegantně, díky čemuž se i dnes využívá zejména v kancelářích či jiných reprezentativních prostorech.

zdroj: decenni.com

Všechny tyto židle se staly nadčasovými a stále slouží jako inspirace při dnešních designových návrzích. Setkali jste se již s některými z nich?